هسته های بیشتر پردازش بهتر
 
فقط برای نوجوانان علاقه مند به IT
مکانی برای نوجوانان خاص
 
 
دو شنبه 9 خرداد 1390برچسب:, :: 12:0 ::  نويسنده : Hamid Reza

 

 
گرایش به سوی پردازنده‌هایی با تعداد هسته‌های فراوان
 
تقریبا سال گذشته بود كه شركت اینتل (Intel) اولین تراشه (chip) خود را با فناوری تولید 22 نانومتری تولید كرد و به نمایش گذاشت. این پردازنده با اسم رمز آیوی بریج (Ivy Bridge)، اولین نمونه تجاری بود كه تا آن زمان تولید می‌شد. قرار است امسال 4 كارخانه ماهانه 45 هزار قرص یا ویفرهای (wafer) سازنده آیوی بریج‌ها را با این فناوری تولید و راهی بازار كنند.

البته نباید فراموش كرد كه هرگز نمی‌توان بدون مهندسی و مواد پیشرفته، چنین روندی را در ساخت پردازنده‌ها به صورت مینیاتور ادامه داد. برای نمونه، پردازنده‌های آیوی بریج از عنصر‌هافنیم (Hafnium) از نسل سوم فناوری Hi-K metal Gate بهره می‌برد تا از بسیاری خطاهای موجود فعلی جلوگیری كند. البته از فناوری حكاكی سنگی غوطه‌ور(Immersion Lithoghraphy) هم به عنوان یكی دیگر از پیشرفت‌های آن می‌توان نام برد. در این فناوری هنگامی‌كه ویفر در مایع انكساری (refractive) غوطه‌ور است، لیزری با طول موجی به باریكی 193 نانومتر سطح آن را قلمزده و صیقلی می‌سازد. در این جریان، تعداد بیشتری پردازنده روی هر ویفر و همچنین تعداد قابل توجهی ترانزیستور روی هر قطعه سیلیكونی كوچك سازنده پردازنده (die) جا می‌گیرند، انجام هر یك از مراحل این فناوری ـ كه جا دادن یك دوجین هسته (core) پردازشی در فضایی است كه هم‌اكنون تنها توسط چند پردازنده اشغال شده است ـ امكان‌پذیر خواهد شد. بر همین اساس انتظار می‌رود در آینده به چنان درجه‌ای از همسازی دست یابیم كه حتی بتوانیم تعداد 48،64 یا بیشتر از آن هسته پردازشی را روی یك پردازنده جای دهیم. با فناوری تعدد هسته‌ها (many core)، افزایش مقادیر عظیم خروجی پردازنده میسر می‌شود و كارایی نقطه شناوری (floating point performance) نیز در هر هسته اختصاصا با كمترین مصرف انرژی (low energy consumption) تا 100 درصد افزایش می‌یابد. بعلاوه از این هسته‌های اضافی می‌توان برای نیرو بخشیدن به كمك پردازنده‌ها (coprocessors) و پردازشگرهای گرافیك به صورت اختصاصی بهره برد.

هسته‌های بیشتر و هر چه ساده‌تر

برای جا دادن تعداد یك دوجین هسته روی یك قطعه كوچك سیلیكونی دای، با وجود فناوری 22 نانومتری، تولیدكنندگان CPU ناچارند آنها را كوچك و ساده‌تر كنند. تراشه‌های جدید با استفاده از تكنیك‌هایی مانند اجرای دستورالعمل‌های خارج از قاعده (out-of-order instruction execution) یا پیش‌بینی‌های انشعابی(branching forecasts) قادر خواهند بود كه با ظرفیت كامل كار كنند. این طراحی به آنها اجازه می‌دهد در حالی كه در انتظار تكمیل دیگری هستند، موارد جدیدی را نیز انجام دهند. با در نظر داشتن این قابلیت، سال آینده شاهد آن خواهیم بود كه بسیاری از تولیدكنندگان نرم‌افزارها (مخصوصا تولیدكننده‌های سیستم‌های عامل رایانه‌ای) به جای اختصاص وقت، انرژی و هزینه فراوان برای مهاركردن قابلیت‌های پردازشی، تمركز خود را به كاركردن روی محصولات خود قرار دهند. بدون در دست داشتن نرم‌افزارهایی جهت بهره بردن از این تعدد هسته‌ها و امكانات جدید نسل سوم پردازنده‌های سری core، كاربران عادی هیچ تفاوتی را در كارایی آنها مشاهده نخواهند كرد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مکانی برای نوجوانان خاص و آدرس ir30.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. باتشکر مدیریت وبسایت .





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 31
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 33
بازدید ماه : 186
بازدید کل : 63810
تعداد مطالب : 41
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

* نام و نام خانوادگی :
آدرس وب سایت :
* آدرس ایمیل:
*ادرس سایت شما:
سن :
شهر :
تلفن همراه شما :
آدرس :
نحوه تماس با شما: تلفن: آدرس ایمیل
نحوه آشنایی شما با ما:
موضوع پیام:
*پیام:

فرم تماس از پارس تولز